← zpět na archiv článků

Celostátní klání programátorů

Kateřina Langová

Od pátka do neděle jsme hostili celostátní kolo soutěže v programování. Od letoška nejvyšší kolo i odborně garantujeme.


Nejlepší programátoři z celé České republiky měřili své síly od pátku 6. června do neděle 8. června 2025 na půdě naší školy.

Ve třech soutěžních kategoriích - Žáci (ZŠ), Mládež (SŠ) a Mikrořadiče se sešlo téměř sto nadšených programátorů, kteří řešili komplexní úlohy zkoumající jejich logické uvažování, analytické myšlení a představivost. Během čtyř soutěžních hodin měli žáci naprogramovat funkční hru Lodě, středoškoláci pak psali umělou inteligenci, která bude moci hrát hru Vlajkobití. V kategorii mikrořadičů, tj. v kategorii, která pracuje přímo s hardwarem, bylo za úkol vytvořit zařízení na zneškodnění bomby. 

Jelikož ústřední porota soutěže dovolila plné užití umělé inteligence (AI), byla v každé kategorii pouze jedna velmi komplexní úloha. Oproti minulým letům byly vynechány čistě algoritmické úlohy, se kterými si naprostá většina umělých inteligencí (ChatGPT, MS Copilot, Grok, Junie apod.) jednoduše poradí. Zadání bylo tedy navržené tak, aby i soutěžící, jež nevyužijí předgenerovaných kódů, měli možnost úlohu řešit. Většina soutěžících pro řešení soutěžních úloh využila jazyky Python a Java.

Vzhledem k náročnosti dopravy a úloh byl zvolen třídenní harmonogram soutěže, kdy naprostá většina soutěžících dorazila do Hradce v pátek v podvečer, v sobotu od devíti ráno do jedné hodiny odpoledne probíhalo vlastní řešení úloh, které pak porota do pozdních večerních hodin hodnotila. V neděli proběhlo v krásných prostorách Univerzity Hradec Králové slavnostní vyhlášení výsledků soutěže.

V sobotu po odevzdání soutěžních řešení byl pro účastníky připraven doprovodný program sestávající z návštěvy vodní elektrárny Hučák a večerní návštěvy Hvězdárny a planetária.
Reprezentanti našeho kraje (a zároveň naší školy) - Alfréd Černý a Petr Matuška sice nebyli na bedně, ale i tak podali skvělé výkony a my jim děkujeme za vzornou reprezentaci školy.

Za sponzoring v podobě hodnotných cen velice děkujeme Samsung Store Hradec Králové (OC Futurum). Velké díky také patří SUPŠ HK za poskytnutí ubytování pro porotu a Univerzita Hradec Králové za pronájem auly na slavnostní zakončení celé akce.


Výsledky

Kategorie Mládež 

  1. Miroslav Neumann (JIhomoravský kraj)
  2. Martin Kačer (Jihomoravský kraj)
  3. Petr Ivan (Zlínský kraj)

Kategorie Žáci

  1. Jakub Slavíček (Jihočeský kraj)
  2. Vít Formánek (Pardubický kraj)
  3. Jan Sukup (Zlínský kraj) 

Kategorie Mikrořadiče 

  1. Daniel Židek (Olomoucký kraj)
  2. Petr Němec (Moravskoslezský kraj) 
  3. Marek Hanus (Moravskoslezský kraj)


O soutěži 

Již od svých prvopočátků má soutěž v programování za cíl rozvíjet a podpořit zájem mládeže o technické vzdělávání a formou soutěže poskytnout srovnání schopností s vrstevníky. 

Účast na soutěži v programování je pro soutěžící také velmi významným bodem v přípravě na vysokou školu a také do pracovního prostředí. 

Soutěžící, kteří se dostanou do celostátního kola, mají za sebou krajské kolo a někteří z nich i kolo okresní (jsou-li v daném regionu okresní kola vypisována). 

Zadání okresních kol jsou vytvářena místními porotami, zadání krajských kol již tvoří ústřední porota tak, aby bylo možné jednotlivé soutěžící z celé republiky porovnat, a ty nejlepší pozvat do celostátního kola. Oprava soutěžních řešení krajských kol je na lokálních komisích jednotlivých krajů. 


Soutěž vyhlašuje Ministerstvo mládeže, školství a tělovýchovy (MŠMT) a od školního roku 2024/2025 je garantem soutěže nově naše škola, která převzala štafetu od Národního pedagogického institutu (NPI), který soutěž zaštiťoval dříve. 

Personální složení ústřední poroty je však stále stejné - letos doplněné o dvě nové posily z Brna a Hradce Králové. 


Vyjádření ústřední poroty k použití AI prostředků

Blokovat efektivně využití AI při řešení úloh je technicky náročné (některé verze fungují i offline) a z dlouhodobého pohledu i poněkud krátkozraké. Měli bychom se přizpůsobit současnému trendu a nechat žáky a studenty AI používat tak, aby jim byla ku prospěchu a pomohla jim lépe porozumět jak programování, tak také jiným oborům jejich zájmu. Jak pro centrální porotu, tak také pro lokální zadavatele je potom výzvou vytvořit takové zadání, které i při využití AI prokáže znalosti a dovednosti jednotlivých účastníků.